Waalsprongnieuws

Wijknieuws Woonpark Oosterhout

Waalsprong wellicht moeilijk bereikbaar

Het Waalspronggebied zal moeilijk bereikbaar zijn als een aantal infrastructurele werken niet doorgaan. Die verwachting sprak een groot deel van de ruim honderdvijftig aanwezigen gisteravond uit tijdens een inspraakbijeenkomst in Lent. Daar werd het voorkeurmodel van de gemeente Nijmegen over de Waalsprong besproken. De angst dat het nieuwe uitbreidingsgebied ten noorden van de Waal na voltooiing dicht zal slibben, was bij velen aanwezig. Er is nog geen duidelijkheid over de komst van een tweede stadsbrug, een tweede station bij knooppunt de Grift, het aantal bussen dat door het gebied rijdt en de teruglegging van de dijk bij Lent. Al deze voorzieningen hebben een direct gevolg voor de bebouwingsdichtheid van de verschillende delen in het gebied. "Het enige wat ik hier nu zie is lucht", constateerde een van de aanwezigen. "Hoe kunnen we over het gebied gaan inspreken, als hierover geen duidelijkheid is." Een gemeente-ambtenaar liet weten dat bij veel van deze zaken de gemeente afhankelijk is van ondere overheden. "Op de dijkteruglegging hebben we geen invloed. Daar gaat het rijk over. Over bruggen ook en over de bussen gaat het KAN. We kunnen slechts zijdelings invloed uitoefenen." De enige zekerheid die Nijmegen nu heeft is het feit dat bij Lent een NS-station komt. Dat zal enigszins ten noorden van de huidige tijdelijke halte komen te liggen. Omdat een aantal delen van het gebied dichter bebouwd wordt, moet ook de wegenstructuur aangepast worden. Gebeurt dat niet, dan ontstaan er vanzelf problemen met de aan- en afvoer van het verkeer. "Dan krijg je dezelfde situatie als in Arnhem", meende een van de insprekers. "Daar is in de wijk Schuytgraaf de bouw stilgelegd door de Raad van State omdat de wegenstructuur veel te krap was berekend." Ook vreesden de aanwezigen dat er tussen A15 en A325 veel sluipverkeer zal ontstaan.

( bron: De Gelderlander, 18-10-2002 )