Waalsprongnieuws

Wijknieuws Woonpark Oosterhout

Laatste schakel in fietsroute Lent-stad nog steeds ongewis

Rond de zomer moet de aanleg van de snelle fietsverbinding tussen Lent en Nijmegen van start gaan. Onduidelijk is op dit moment echter nog steeds hoe dit fietspad langs de spoorbrug wordt aangesloten op het Stationsplein.

Tekening van de spoorbrug over de Waal, met daaraan vast (gekleurd) de fietsbrug. - Illustratie: Holland Railconsult.

De vraag is of de fietsers voor het politiebureau langs naar de Stieltjesstraat worden geleid of parallel aan het spoor rechtdoor kunnen rijden naar het Centraal Station. De afgelopen jaren brak de gemeente zich al het hoofd over deze laatste schakel. Toenmalig wethouder Thielen wilde 'rechtdoor' omdat de fietsers dan een slingerbeweging en een hellinkje wordt bespaard. Een obstakel was echter het PTT-gebouw dat mettertijd zou moeten wijken en zo ruimte scheppen voor het fietspad. Maar op dit moment is het kantoor nog steeds een sta-in-de-weg. De gemeente hoopt nog dit jaar duidelijkheid te krijgen wie dit pand aankoopt en wanneer het gesloopt wordt om de weg vrij te maken voor het fietspad. De planprocedure voor het grootste deel van de fietsroute verkeert in een afrondend stadium. Dat betreft dan het traject vanaf de Lentse Lus tot aan het monumentale torengebouw aan de kop van de spoorbrug, pal achter het kantoor van De Gelderlander. Het fietspad gaat straks dwars door dat monument. Het wachten was op nieuwe tekeningen die moesten aangeven in hoeverre het gebouw schade wordt berokkend. Besloten is het fietspad te versmallen van 4 meter naar 3,70 meter. Daardoor hoeft er onder meer niet te worden gehakt in enkele muren. De gemeentelijke monumentencommissie heeft daarop deze week een positief advies uitgebracht. Het wachten is nu nog op het fiat van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg die eerder niet met de plannen kon instemmen. Cruciaal onderdeel van de fietsverbinding tussen het oude Nijmegen en de nieuwe stadsdelen aan de overzijde van de Waal is de brug die - aan de stadskant - wordt gekoppeld aan de bestaande spoorbrug. Deze brug steunt aan de uiteinden op de pijlers en wordt voor het overige opgehangen aan de andere brug. De fietsbrug buigt in de vorm van een banaan van de spoorbrug af en er weer naartoe. De bekroning ervan is een boog die grotendeels parallel loopt aan die van de spoorbrug en daaraan vastzit. Behalve fietsers - in twee richtingen - kunnen ook wandelaars gebruik maken van de nieuwe oeververbinding. In het hekwerk dat hen moet behoeden voor een nat pak, wordt tientallen malen het woord 'Waal' herhaald. Het fietspad wordt op een speciale manier indirect verlicht. Tussen trein en fietsers komt een windscherm. Aan de stadse kant kan de brug ter hoogte van de Hezelpoort bereikt worden via twee maal twee roltrappen plus twee gewone trappen. Voorbij deze poort blijft de fietsroute het spoor volgen tot en met de Nieuwe Marktstraat. De route Lent-Nijmegen eindigt bij het station. Wie wil kan vandaar straks verder fietsen over het fietspad dat de komende tijd tegelijk met de busbaan wordt aangelegd door de spoorkuil -tot aan de St.-Annastraat. Zodoende ontstaat een snelle verbinding vanaf de Lentse Lus tot aan universiteit en Radboud-ziekenhuis. Het fietspad in de spoorkuil moet eind dit jaar gereed zijn. De bouwtijd van het fietspad Lent-Nijmegen wordt geraamd op ruwweg een jaar. De precieze duur hangt af van de aanpak van de aannemer aan wie het werk begin juni wordt gegund.

( De Gelderlander, 10-03-2001 )