Waalsprongnieuws

Wijknieuws Woonpark Oosterhout

Controverse over de locatie van een nieuwe verbinding tussen Nijmegen en het Waalsprong-gebied

Met het toenemn van het aantal bewoners en activiteiten in De Waalsprong neemt ook de verkeersstroom toe over de Waal. De oude Waalbrug wordt vaak geteisterd door filevorming. Een eindje verderop bevindt zich de brug bij Ewijk, waar de A50 de Waal kruist. Ook deze brug vormt een flessehals. Er is een sterke behoefte aan een derde verbinding tussen de stad Nijmegen en het Waalspronggebied. Deze verbinding kan een brug zijn of een tunnel. Met betrekking tot de locatie zijn er twee varianten: een brug in de nabijheid van de stad ( doortrekken van Energieweg ) en een brug in het verlengde van de A73 ( tussen Beuningen en Nijmegen ). Beide locaties hebben gevolgen voor de ecologische structuur rond De Waal.

In de onderstaande berichten worden de standpunten van de provincie en van de milieu-organisaties naar voren gebracht.

( redactie Waalsprong Nieuws )

 

Milieu-clubs voor stadsbrug

De milieu-organisaties in Nijmegen en Gelderland pleiten voor de bouw van een stadsbrug bij Nijmegen. Ze geven daaraan de voorkeur boven het doortrekken van de A73 tussen Nijmegen en Beuningen. Volgens de organisaties (De Gelderse Milieufederatie en Milieudefensie) wordt de betekenis van een stadsbrug onderschat en onderbelicht door de provincie. De provincie vindt dat een stadsbrug nauwelijks een bijdrage levert aan een betere doorstroming van het verkeer in en rond Nijmegen. Een stadsbrug - in het verlengde van de Energieweg - zou volgens de provincie zelfs leiden tot een toename van het binnenstedelijk verkeer in Nijmegen. Daarom wil de provincie ook geen verdere milieustudie doen naar de aanleg van een stadsbrug. De milieugroepen zijn het niet eens met die opvatting. Ook een stadsbrug leidt tot minder verkeer op de Waalbrug en de singels, menen zij. Uit verkeerskundige analyses van Rijkswaterstaat zou zijn gebleken dat dat de Waalsprong met een stadsbrug beter bereikbaar wordt vanuit het Nijmeegse centrum en Beuningen.

De milieugroepen wijzen er verder op dat een stadsbrug bovendien ideaal is voor de aanleg van een vrijliggende busbaan en fietspaden. Een doorgetrokken A73 ligt hiervoor te ver van de stad. Een stadsbrug levert geen bijdrage aan de verkeersproblematiek en de files op de A50, erkennen de milieugroepen. Maar dit probleem zou aangepakt kunnen worden door de A50-Waalbrug (Ewijk-Valburg) uit te breiden tot tweemaal drie rijstroken. De stelling dat een doortrekking van de A73 van belang is voor de ontsluiting van het nog te realiseren multimodaal transportcentrum (MTC) bij Valburg, onderschrijven de milieugroepen evenmin. Volgens Milieudefensie en de Gelderse Milieufederatie is de bereikbaarheid van het MTC ook gewaarborgd via de route van de Maasbrug (Wijchen/Ravenstein) in de A50. Een van de belangrijkste redenen om tegen het doortrekken van de A73 te zijn, is dat die weg dwars door het groene gebied van Beuningen en Nijmegen gaat. De Moespotsche Waai, onderdeel van de ecologische hoofdstructuur, wordt aangetast. En juist in dat gebied komen diverse zeldzame vogelsoorten voor. Een stadsbrug ligt in een verstedelijkt gebied en tast nauwelijks natuur aan, vinden de milieugroepen. De statencommissie Verkeer en Waterstaat buigt zich vanochtend ( 07-09-2001 ) in Arnhem over de doortrekking van de A73.

( bron: De Gelderlander, 07-09-2001 )

Keuze voor A73 boven Nijmeegse stadsbrug onjuist Milieudefensie: "provincie negeert gegevens ecologisch onderzoek"

De provincie Gelderland dreigt in de fout te gaan bij haar afweging over het eventueel doortrekken van de A73 ten westen van Nijmegen. Op vrijdag 7 september bespreekt de Statencommissie Verkeer en Waterstaat een voorstel om geen verder onderzoek te doen naar een extra stadsbrug in Nijmegen. Milieudefensie is ontstemd over dit plan. Bij het voornemen om de mogelijkheid van een Nijmeegse stadsbrug te negeren wordt géén rekening gehouden met de gevolgen voor landschap en natuur. Voor de A73 dreigt het resterende groene gebied tussen Beuningen en Nijmegen te moeten verdwijnen. In de uiterwaarden wordt bovendien een waardevol natuurgebied doorsneden. Deze Moespotse Waard behoort tot de Ecologische Hoofdstructuur. Zeldzame vogelsoorten als de kwartelkoning en de zilverreiger komen hier nog voor. Een extra stadsbrug zou aanzienlijk minder schade aan landschap en natuur veroorzaken. Bovendien biedt een stadsbrug mogelijkheden voor het verbeteren van het openbaar vervoer en fietsverbindingen tussen de Waalsprong en de bestaande stad. Dit is bij de A73 niet het geval, dit traject is voor deze stedelijke functies letterlijk een brug te ver.

Milieudefensie is verontwaardigd dat in het voorstel van de provincie niet wordt ingegaan op de gevolgen voor natuur en landschap. Het is onjuist dat de statenleden niet worden geïnformeerd over de resultaten van de ecologische inventarisaties die op al op de verschillende trajecten zijn uitgevoerd. De door de provincie aangehaalde argumenten voor het doortrekken van de A73 zijn overigens niet overtuigend. De drukte op de bestaande Waalbrug en de Nijmeegse singels wordt ook afdoende aangepakt met een extra stadsbrug. De doorstroming op het rijkswegennet zal meer baat hebben bij een verbreding van de A50, waarvoor Rijkswaterstaat met een studie bezig is. Deze snelweg gaat bij Ewijk over de Waal, slechts zes kilometer ten westen van het beoogde tracé van de A73. Het is zowel financieel als ecologisch een miskleun om op zo'n korte afstand twee snelwegen door het rivierenlandschap aan te willen leggen.

Milieudefensie zal haar standpunt komende vrijdag toelichten tijdens de vergadering van de provinciale statencommissie. Gehoopt wordt dat de Gelderse politiek ervan te overtuigen is dat bij het opstellen van een Milieu Effect Rapportage voor de A73 zinnige alternatieven volwaardig mee moeten tellen. Contactpersoon : Pieter Jansen, telefoon 024 3882309 of 06 20712191

( bron: persbericht, 6 september 2001, Milieudefensie )

 

Puntsgewijze inspraakreactie namens Vereniging Milieudefensie over de voorgestelde selectie van alternatieven in het kader van de op te stellen projectnota/MER voor de eventuele doortrekking van de A73,

behorende bij agendapunt 4 van de vergadering op 7 september 2001 van de Commissie Verkeer en Waterstaat van Provinciale Staten van Gelderland.

· Milieudefensie is verbaasd en verontrust over het voorstel van Gedeputeerde Staten om géén verder onderzoek te doen naar een eventuele Stadsbrug over de Waal in Nijmegen.

· Het tracé van de verlengde A73 doorsnijdt de resterende groene buffer tussen Beuningen en Nijmegen plus Weurt. In de uiterwaarden gaat de A73 onder meer ten koste van een waardevol ooibos, waar diverse zeldzame soorten voorkomen. De ecologische en landschappelijke schade van een Nijmeegse Stadsbrug is aanzienlijk minder.

· Het is onjuist dat nu geen informatie is verstrekt over de resultaten van de reeds geïnventariseerde natuurwaarden op de verschillende trajecten. Het lijkt er op dat Gedeputeerde Staten de discussie in een door hen gewenste richting hebben willen sturen. Voor een zorgvuldig besluit moet echter alle informatie beschikbaar zijn.

· Een extra Stadsbrug in Nijmegen levert een afdoende bijdrage aan de vermindering van de verkeersdruk op de bestaande Waalbrug en de Nijmeegse Singels. Daarnaast biedt die Stadsbrug mogelijkheden om de Waaloverschrijdende verbindingen voor openbaar vervoer en fietsverkeer te verbeteren. Zo kan de Waalsprong op een optimale manier deel worden van het stedelijk netwerk. De A73 is daarvoor letterlijk een brug te ver.

· De doorstroming op het rijkswegennet is het best gebaat met een verbreding van de A50. Zoals bekend is Rijkswaterstaat daarvoor met een studie bezig. Deze snelweg gaat bij Ewijk over de Waal, minder dan zes kilometer ten westen van het beoogde tracé van de A73. Het is zowel financieel als ecologisch een miskleun om op zo'n korte afstand twee snelwegen door het rivierenlandschap aan te willen leggen. In het convenant dat diverse overheden over deze projecten hebben gesloten is overigens vastgelegd dat de landschappelijke gevolgen richtinggevend moeten zijn.

· Voor de bereikbaarheid van het geplande MTC is de A73 ook niet nodig, zo blijkt onder meer uit het onlangs opgestelde voorontwerp-bestemmingsplan (terzijde moet hier gemeld worden dat Milieudefensie het MTC blijft afwijzen, vanwege de negatieve gevolgen én het ontbreken van maatschappelijk nut).

· In de gemeente Nijmegen is de afgelopen tijd een breed draagvlak gegroeid voor het realiseren van een Stadsbrug. In het college-akkoord uit 1998 werd de Stadsbrug al genoemd als mogelijk alternatief voor de A73. In de onlangs door de gemeenteraad vastgestelde Stadsvisie 2015 is de Stadsbrug als wenselijk project opgenomen.

· Afsluitend bepleit Milieudefensie het verder onderzoeken van een Stadsbrug in de op te stellen Milieu Effect Rapportage.

Pieter Jansen, namens Milieudefensie Nijmegen Daalseweg 30, 6521 GM Nijmegen - telefoon en fax 024 3237544

( Persbericht, 07-09-2001, Milieudefensie )

 

Nijmegen zoekt geld voor brug A73

Met de toezegging tientallen miljoenen bij te dragen aan de doortrekking van de A73 wil de gemeente Nijmegen een signaal afgeven aan het rijk en het bedrijfsleven om te investeren in het verlengen van die snelweg tot aan de A15. Waar Nijmegen de miljoenen vandaan moet halen, is echter nog onduidelijk. "Dat moet nog geregeld worden", stelt wethouder H. Bruls, die gisteren namens het Nijmeegse college het royale gebaar maakte. Hij meent echter dat er 'legio mogelijkheden' zijn. Hij en zijn collega J. Tettero benadrukken vooral dat de stad een stap moet zetten om het belang van deze ingreep in het verstopte wegennet te onderstrepen. Bruls: "Het gaat om een strategische keuze en dan moet je ook bereid zijn deel te nemen." De miljoenen zullen niet uit de algemene middelen komen. Vrees voor het schrappen in voor de komende jaren reeds geplande uitgaven is volgens de twee niet nodig. Essentieel is volgens Tettero namelijk dat de bijdrage aan de A73 een zaak van de lange termijn is. Dat opent volgens hem de weg om bijvoorbeeld te schuiven met investeringen voor de middellange termijn, een periode van vijf tot tien jaar. Puur als voorbeeld noemt hij het in de tijd uitsmeren van de verdere ontwikkeling van het kantorenpark Brabantse Poort.

Er zijn volgens Tettero echter meer mogelijkheden. Zo kan de winst die wordt gemaakt op bedrijventerrein Bijsterhuizen, worden afgeroomd of geld worden geleend bij de bank. Bovendien levert het noodgedwongen uitstel van de Waalsprong volgens hem rentewinst op. Bruls en Tettero noemen verder in het bijzonder een regionaal mobiliteitsfonds, waarover al langer wordt gepraat. Bruls denkt langs die weg te kunnen 'inhaken' op de discussie over kilometerheffingen en andere vormen van 'beprijzing' van autorijden. Uit dat mobiliteitsfonds, dat door een dergelijke heffing gevuld zou kunnen worden, zou Nijmegen ook kunnen putten. Bruls maakte gisteren korte metten met de idee om met een eigen onderzoek naar de voors en tegens van een tweede Nijmeegse stadsbrug aan te haken aan de milieustudie van de provincie naar de verlenging van de A73. Zo'n studie naar een brug in het verlengde van de Energieweg als tweede optie bestuderen 'leidt af van de kern van de zaak', meent de wethouder. Het voorzetje werd gisterochtend door de PvdA-fractie in Provinciale Staten gegeven in de statencommissie voor Verkeer en Waterstaat. Het onderzoek zou gelijk op moeten lopen met de milieu-effectrapportage van de provincie die zich beperkt tot een brug of tunnel waarmee de A73 de Waal oversteekt.

De PvdA onderschreef dat de A73-variant de prioriteit heeft maar wilde het door GS terzijde geschoven alternatief niet zomaar laten vallen. Door een studie op gemeentelijk initiatief zouden toch van beide mogelijkheden de gevolgen voor het milieu en de verkeersstromen in kaart worden gebracht. Aan dit compromis-voorstel was volgens woordvoerster G. van Schie een stevige discussie in de fractie vooraf gegaan. Die is waarschijnlijk ingegeven door de actie van de PvdA-fractie in de Nijmeegse gemeenteraad. Deze drong er onlangs tot ergernis van Bruls op aan voor beide bruggen te lobbyen. Bruls gisteren: "Het is een kwestie van kiezen. Op de langere termijn wil ik ook een stadsbrug. Maar het moet achter elkaar en niet tegelijkertijd. We zijn het meest succesvol als we nu kiezen voor de hoogste prioriteit. Dat is een strategische keuze." De provinciale commissie was het gisteren in ruime meerderheid eveneens volstrekt eens met GS dat een stadsbrug wel Nijmegen van een probleem verlost maar de doorstroming op de snelwegen A50 en A73 niet verder helpt. GroenLinks vond het niet verder onderzoeken van een stadsbrug echter 'voorbarig' en pleitte ervoor de brug toe te voegen aan 'het palet van keuzes'. Gedeputeerde J. de Bondt bracht daar tegenin dat zo'n 'waaier' van mogelijkheden er eerder al was en nu juist bewust was 'verengd' om het proces te versnellen. En Nijmegen heeft volgens hem ook baat bij een nieuwe brug of tunnel een aantal kilometers verderop. "Als de A73 is doorgetrokken is de wenselijkheid van een stadsbrug niet van tafel. Maar de urgentie ervan wordt misschien afgezwakt omdat het verkeer rond Nijmegen dan een alternatief heeft."

( bron: De Gelderlander, 08-09-2001 )