Waalsprongnieuws

Wijknieuws Woonpark Oosterhout

'Griftdijk onveilig door komst NS-halte Lent'

Bewoners van de Spoorstraat in Lent hebben grote twijfels over de toekomstige verkeersveiligheid van de Griftdijk. In de S-bocht bij het spoorviaduct komen een bushalte en een parkeerplaats. Het punt is daarvoor volgens de bewoners niet overzichtelijk genoeg. Met de komst van het tijdelijke station Nijmegen-Lent iets ten noorden van het spoorviaduct, komen de nieuwe verkeersvoorzieningen aan de oostkant daarvan. De eerste werkzaamheden daarvoor zijn reeds begonnen. In mei moet het NS-station in gebruik worden genomen.

De bewoners van de Spoorstraat snappen niet hoe de gemeente Nijmegen tot het besluit is kunnen komen. W. Smit: "Hier is een paar jaren terug de Spoorstraat afgesloten, omdat de kruising met de bocht in de Griftdijk-Noord te onveilig was. Nou gaat de gemeente zelf een kruising maken aan de andere kant van het viaduct waar zowel auto's als bussen in en uit moeten rijden." Ze hebben nog een bezwaar. Treinreizigers die te voet het viaduct door moeten om het perron te bestijgen richting Nijmegen, zullen volgens de Spoorstraatbewoners hun leven niet zeker zijn. Smit: "De brommers worden dan wel van het fietspad geweerd, maar fietsers en voetgangers moeten allebei over hetzelfde, smalle paadje de tunnel door. Dat is vragen om ongelukken. Maar de gemeente luistert niet eens."

De bewoners, verenigd in Bewonersbelangen Spoorstraat Lent, zijn sinds 1999 in overleg met de gemeente over de komst van een tijdelijk NS-station in Lent. Ze overwegen nog in beroep te gaan tegen de aanleg die in januari zou moeten beginnen. Volgens Smit zijn de straatbewoners zich steeds meer gaan storen aan de opstelling van de Nijmeegse ambtenaren: "Zogenaamd mogen we meepraten, maar intussen worden we behandeld als een stelletje onwetende sukkels." Zo is een belangrijk struikelblok voor de bewoners aantasting van de privacy. Passagiers in stoppende treinen krijgen een perfecte inkijk in de woonhuizen. "Dan sluit je toch gewoon de gordijnen", was volgens Smit een opmerking van de gemeente die de verstandhouding niet ten goede kwam. De bewoners voelen zich om meer redenen niet serieus genomen. Zo weten ze nog niet van het voornemen van de NS om kleine geluidschermpjes te plaatsen. "Dat is ons nog niet verteld. Onbegrijpelijk", meent Smit. "Bij de gemeente moeten ze toch weten hoe belangrijk dit is voor ons?" Smit vindt de gemeente in meer opzichten weinig alert: "Beloofde verslagen worden niet toegestuurd, onze brieven raken zoek." Stuitend vindt hij ook het geharrewar over de hellingbaan voor invaliden. "Een ambtenaar bracht het idee als het ei van Columbus. Taxibusjes konden de gehandicapten op en neer rijden naar het station in Nijmegen. Wij waren verlost van een oprijweg voor de deur waarvan ze veel herrie vrezen, terwijl ook veel groen behouden kon blijven. De ambtenaar was overtuigd van haar gelijk, maar wij hadden meteen onze twijfels. Terecht, want een paar weken later kregen we te horen dat de hellingbaan er toch moest komen. Dat is zo vastgesteld in de reglementen van de Nederlandse Spoorwegen." Of in januari de eerste paal in de grond gaat, zal nog moeten blijken. Smit: "Zoals het er nu naar uitziet, stappen we naar de rechter. Maar we moeten de stukken van de gemeente nog krijgen, dus we hebben nog geen definitief besluit kunnen nemen." Volgende week wordt het besluit voor het treinstation openbaar gemaakt. Wethouder Paul Depla verzekert dat de bewoners van de Spoorstraat voor die tijd de benodigde informatie toegestuurd hebben gekregen.

( bron: De Gelderlander, 07-12-2001 )