Waalsprongnieuws

Wijknieuws Woonpark Oosterhout

'Fietsbrug blijft snelle, functionele route'

Fietsers hoeven niet bang te zijn dat ze straks met hun fiets over trappen moeten gaan slepen om vanaf de Nijmeegse Waalkade de hogergelegen fietsbrug bij de spoorlijn te bereiken. Die garantie geeft wethouder P. Depla. Hij benadrukt dat de gemeente Nijmegen blijft streven naar een veilige, comfortabele en snelle fietsverbinding over de Waal tussen Lent en Nijmegen. De angst van de Fietsbond afdeling Nijmegen dat de gemeente onder druk van financiële tegenvallers alsnog gaat knabbelen aan de functionele kwaliteit van de fietsbrug langs de spoorbrug, noemt Depla ongegrond. "Wel zullen we mogelijk de vormgeving van de brug aanpassen. Het hoeft geen icoon voor de stad te worden. Een Erasmusbrug zoals in Rotterdam daar streven we niet per se naar. We hoeven geen brug met gouden leuningen."

Afgelopen week werd bekend dat de bouw van de geplande fietsbrug veel duurder uitvalt dan de geplande 40 miljoen gulden. Bij een openbare aanbesteding bleek dat de aannemers een prijs berekenen die tientallen procenten hoger uitvalt dan waarop de gemeente en de uitvoerder Railinfrabeheer rekenden. Volgens Depla valt met name de stalen constructie van de brug veel duurder uit. Daar is een overschrijding van de begroting van meer dan 60 procent vastgesteld. Het staalwerk betreft de nieuwe overspanning die nodig is om de fietsbrug langs de spoorverbinding te hangen. De aanbesteding van het bestek voor het betonwerk - zoals de aansluitingen vanaf Lentse en Nijmeegse kant naar de brug - was volgens Depla geen probleem. "De prijzen voor dat werk waren vrijwel conform de raming." Depla benadrukt nogmaals dat de gemeente niks te verwijten valt. Het irriteert hem dat nu plots gedaan wordt alsof er in Nijmegen niets meer volgens afspraak gebouwd wordt. Hij erkent dat er grote problemen zijn met de woningbouw in de Waalsprong. "Maar er worden nog wel degelijk bouwplannen afgerond, ook in de Waalsprong. Het is onzin om te beweren, zoals afgelopen zaterdag enkele critici deden, dat het winkelcentrum bij woonpark Oosterhout niet gebouwd wordt. Dat project ligt niet stil. Ook wordt doorgewerkt aan voorbereiding van de bouw van een medisch centrum." Depla wijst erop dat hij in de periode dat hij bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat in Den Haag werkte, wel vaker met tegenvallende aanbestedingen bij grote infrastructurele werken is geconfronteerd. "Als je als overheid aangeeft dat je iets graag wilt realiseren, dan spelen aannemers daar soms te gretig op in. Dan denken ze dat ze elke prijs kunnen vragen. Maar zo werkt het dus niet. Bij de aanbesteding van de hsl-lijn liep het in het begin ook uit de hand. Minister Netelenbos heeft toen ook wel eens de uitkomst van een openbare aanbesteding niet geaccepteerd. Het vervolg-overleg leverde toen alsnog een besparing van miljoenen op." Depla verwacht dat Railinfrabeheer komende maanden nieuwe aannemers weet te interesseren voor de aanleg van de fietsbrug binnen de financiële kaders van de gemeentelijke begroting.

( bron: De Gelderlander, 07-08-2001 )