Waalsprongnieuws

Wijknieuws Woonpark Oosterhout

'Wat bouwt Nijmegen eigenlijk wel volgens afspraak af?'

Een diepe zucht slaakte Marc van Nijnatten toen hij donderdag het nieuws vernam dat de fietsbrug van Nijmegen naar Lent voorlopig de koelkast in gaat. Tegelijkertijd kreeg de contactpersoon van de kopersvereningen in Oosterhout een levensgroot déjé vu. "Tsja, als je op een rijtje zet wat de gemeente de laatste tijd allemaal aan bouwprojecten heeft uitgesteld of afgelast, die ze wel had beloofd aan de bewoners van de Waalsprong. Daar word je niet vrolijk van. De kabeltram, medische voorzieningen, het winkelcentrum. En natuurlijk ook nog de mer-bouwstop. De enige zekerheid die we nog hadden, was de fietsbrug. Niet dus. Je wordt er wat moedeloos van. Het enige pluspunt is dat we het nieuws dit keer niet uit krant hoefden te lezen. Maar je vraagt je langzamerhand af wat Nijmegen nu eigenlijk wel volgens afspraak bouwt?" Volgens van Nijnatten heeft de gemeente het gedeeltelijk aan zichzelf te danken dat de aannemers liefst 60 procent meer vragen voor de bouw van de fietsbrug dan de geraamde veertig miljoen. "Als de brug er volgens plan in de zomer van 2000 had gelegen, was er weinig aan de hand geweest. Dan waren de gestegen bouwkosten ook geen probleem geweest. "

Opmerkelijk blijft het grandioze verschil tussen de schatting van Holland Railconsult, het bedrijf dat het ontwerp en raming van de brug verzorgt, en de intekening van aannemers. Inzage in de berekeningen van Railconsult en die van de betrokkenen aannemers is vooralsnog niet mogelijk, meldt een woordvoerder. "Eerst dienen de aannemers schriftelijk op de hoogte gebracht te worden van het standpunt van de gemeente Nijmegen. Dit is gebruikelijk bij een Europese aanbesteding." Het bedrag van 64 miljoen dat de goedkoopste aannemer wil hebben voor de bouw van de brug steekt schril af tegen de zes miljoen die Nijmegen begin jaren negentig reserveerde voor de fietsverbinding. Vanaf de eerste plannen voor het nieuwbouwgebied de Waalsprong was de komst van de fietsbrug onomstreden. De gemeente zag hierin namelijk een relatief eenvoudige en goedkope manier om de nieuwe Nijmegenaren in Oosterhout en Lent een snelle verbinding met het centrum en verder te bieden. In 1997 bleek dat de bouw van het in totaal 2200 meter lange traject technisch stukken lastiger was dan gedacht. Een bedrag van tussen de 20 en 25 miljoen zou nodig zijn om de brug te realiseren. Een jaar later was dit al opgelopen tot 27 miljoen en werd als opleverdatum eind 2000 genoemd. Omdat de brug een visitiekaartje voor de stad moest worden en ging fungeren als entreepoort naar het nieuwe Nijmegen en dit dus ook wat mocht kosten, werd in 1999 het bedrag van 50 miljoen genoemd.

Dit werd veel partijen in de gemeenteraad toch te gortig en uiteindelijk nam het Nijmeegse stadsbestuur eind dat jaar het besluit een iets soberdere brug voor 40 miljoen te bouwen. Na het mislukken van de eerste aanbesteding opperde wethouder Depla om wellicht nog wat op de uitvoering van de Snelbinder, zoals de brug onlangs werd gedoopt, te bezuinigen. Mark Dickmann van de Fietsersbond afdeling Nijmegen vindt dit zowat het stomste wat je kunt doen. "In de oorspronkelijke plannen was het de bedoeling een luxe, snelle fietsverbinding met de overkant te bieden. Als je nu besluit dat mensen vanaf de Waalkade hun fiets voortaan een metershoge trap op moeten slepen om de brug te komen, schiet je de ooorspronkelijke doelstelling voorbij. De brug zou een beter alternatief voor de auto moeten worden." Dickmann vraagt zich inmiddels af of het stadsbestuur nog wel iets goed kan doen in de Waalsprong. "Het begint een triest rijtje te worden. Zo vlak voor de verkiezingen zal dit de collegepartijen zeker geen goed doen."

( bron: De Gelderlander, 05-08-2001 )