Waalsprongnieuws

Wijknieuws Woonpark Oosterhout

Fietsbrug voorlopig uitgesteld

De aanleg van de fietsbrug Nijmegen - Lent is voor onbepaalde tijd uitgesteld. De Europese aanbesteding voor deze Langzaam Verkeer Verbinding is mislukt. De aannemers willen een prijs die zestig procent boven de begroting ligt. Voor deze fietsroute naar de Waalsprong heeft Nijmegen veertig miljoen gereserveerd waarvan 27 miljoen voor de brug. De gemeente Nijmegen beschouwt de openbare aanbesteding voor de fietsbrug als mislukt. De laagste inschrijving op het project lag zestig procent boven de begroting van Railinfrabeheer die namens de gemeente deze Europese aanbesteding uitvoert.

"Die begroting is serieus gemaakt door een instelling die veel ervaring heeft met dit soort klussen", zegt wethouder P. Depla (PvdA). Hij is behoorlijk teleurgesteld door de houding van de aannemers. "De prijs die ze vragen is veel te hoog. We hebben geprobeerd overeenstemming te bereiken, maar de aannemers blijven volharden. We zijn natuurlijk geen gekke Henkie. Omdat dit een klus is van de overheid denkt de bouwwereld: 'die trekken toch de portemonnnee wel', maar daar begint deze wethouder niet aan", reageert Depla verbolgen. Hij heeft geen goed woord over voor de houding van de aannemers. "We gaan nu twee dingen doen. Ten eerste gaat Railinfrabeheer praten met aannemers die nog niet aan de aanbesteding hebben deelgenomen, maar wel interesse hebben. Ten tweede wordt het ontwerp van de fietsbrug nog eens kritisch tegen het licht gehouden." De wethouder sluit niet uit dat het ontwerp van de brug vereenvoudigd wordt. "Een soberder uitvoering, maar wel veilig en functioneel", aldus Depla. Hij verwacht dat resultaten van het onderzoek naar nieuwe gegagdigden en een ander brugontwerp in september bekend zullen zijn. De wethouder wijst erop dat het bestaande ontwerp van de fietsbrug 'uniek en bijzonder is'. "Er is ooit gesteld dat het een brug was met gouden leuningen. We wilden als gemeente dat de brug ook een icoon voor Nijmegen zou worden, een symbool. Maar het ontwerp kan wellicht ook soberder. Dat wordt nu onderzocht." Mocht er uiteindelijk voor een vereenvoudigd ontwerp gekozen worden, dan betekent dit dat er ook voor een minder hoge prijs gebouwd moet worden. "Het is niet zo dat we het ontwerp aanpassen en dan de brug voor dezelfde prijs laten bouwen als de huidige", zegt Depla beslist. "We laten ons niet dicteren door de overspannen bouwmarkt".

Die overspannen bouwmarkt is er volgens de gemeente de oorzaak van dat er 'een onoverbrugbaar prijsverschil' is ontstaan. Door de vele bouwactiviteiten, met name aan het spoor, is het niet te verwachten dat de fietsverbinding snel wordt aangelegd, stelt de gemeente. Nijmegen is al ruim twee jaar bezig met de planvorming van de fietsbrug. Het moet een snelle verbinding worden tussen de Lent en de stad. De fietsbrug moet langs de bestaande spoorbrug aangelegd worden en via het spoortalud naar het NS-station voeren. Die verbinding is dan in vergelijking met de auto zo snel dat Nijmegen hoopt daarmee een deel van het autoverkeer in de binnenstad terug te kunnen dringen. Al eerder sneuvelde de kabeltram, een voorstel van een snelle oeververbinding tussen het centrum van Nijmegen en de Waalsprong. Dit spraakmakende project werd in mei van dit jaar door de Nijmeegse politiek om zeep geholpen.

( bron: De Gelderlander, 03-08-2001 )